okulary na firmę

Okulary na firmę

Jak ująć okulary na firmę w kosztach podatkowych prowadzenia działalności gospodarczej? Przepisy i interpretacje podatkowe nie są korzystne dla przedsiębiorców. Zwykle wydatek poniesiony na zakup własnych szkieł korekcyjnych ma charakter osobisty. Zobacz, kiedy może stanowić koszt firmowy!

Aby kupić sobie okulary na firmę, poniesiony wydatek na zakup wliczyć w koszty i obniżyć podatek dochodowy, szkła muszą pełnić funkcję ochronną – i to przed fizycznymi uszkodzeniami oczu, a nie rozwojem czy pogłębianiem wad wzroku. Tak wynika ze stanowisk fiskusa i opinii urzędników skarbowych w wielu różnych sprawach. Większe szanse na „uznanie” mają soczewki kontaktowe używane w pracy zamiast okularów. Oczywiście wykonywanie obowiązków zawodowych musi wtedy wiązać się z realnym ryzykiem wypadku i urazu. Zakup lub refundację okularów na rzecz pracownika przedsiębiorca bez problemu ujmie w kosztach. Ich zapewnienie to obowiązek pracodawcy, który wynika z przepisów BHP.

Okulary na firmę kosztem uzyskania przychodów przedsiębiorcy? Tylko za zakup okularów dla pracownika

Świadczenia dla podwładnych są zwolnione z PIT dla pracownika. Pracodawca może zarówno dokonać zakupu okularów na firmę i przekazać je podwładnemu, jak również zwrócić koszty poniesione przez pracownika. Obowiązek zapewnienia okularów przez firmę powstaje, gdy zachodzą obie poniższe okoliczności:

  • pracownik przedstawi odpowiednie wyniki badań okulistycznych i zalecenia lekarskie, które jednoznacznie wskazują na potrzebę stosowania szkieł;
  • charakter wykonywanej pracy sprawia, że dany pracownik spędza przed monitorem ekranowym połowę lub więcej dziennego wymiaru czasu pracy.

Możliwość rozliczenia ponoszonych wydatków oraz odliczenia VAT naliczonego od należnego przez płatników podatku od towarów i usług wymagają spełnienia odpowiednich warunków:

  • udokumentowanie kosztu (faktura VAT, rachunek lub faktura bez VAT od firmy zwolnionej z odprowadzania podatku, do 450 zł brutto/netto paragon z NIP nabywcy);
  • realny związek pomiędzy wydatkiem a celami prowadzonej działalności;
  • definitywny, ostateczny charakter kosztu (zaliczki nie spełniają tego kryterium).
Zobacz też:  Ekspres do kawy na firmę a rozliczenie kosztów podatkowych – porady

Wydatek na własne okulary korekcyjne, soczewki kontaktowe trudniej wrzucić w koszty firmy

Aby jakikolwiek wydatek uznać za koszt uzyskania przychodów, towar lub usługa nabywane przez przedsiębiorcę muszą zapewniać firmie przychód lub zabezpieczać ich źródło. Dodatkowo ustawa o PIT wskazuje szereg wyjątków, których nie uwzględnia się przy rozliczeniach. Chodzi o art. 23. – wprawdzie wydatków na okulary na firmę nie ma na tej liście, ale w większości przypadków są uznawane za koszty osobiste.

Według urzędników noszenie szkieł ochronnych lub korekcyjnych nie jest warunkiem niezbędnym do np. wykonywania pracy przy komputerze, a jedynie indywidualnym zaleceniem lekarskim z uwagi na stan zdrowia – pojawiłoby się bez względu na to, czy dana osoba prowadzi działalność gospodarczą, czy też nie. Ich zdaniem używanie okularów nie ma też wpływu na wysokość uzyskiwanych przychodów w porównaniu z sytuacją, gdy przedsiębiorca polega tylko na swoich oczach.

Okulary na firmę uwzględnione w kosztach przedsiębiorstwa – przykłady

Aktualne przepisy i ich interpretacje nie uznają zabezpieczenia przed wadami wzroku za zabezpieczenie źródła przychodów na przyszłość. Uwzględnienie kosztu zakupu okularów korekcyjnych w rozliczeniu podatkowym przedsiębiorcy wymagałoby, aby zapewniały ochronę na poziomie profesjonalnej odzieży roboczej i korzystania z nich wyłącznie w pracy. Na takie przesłanki wskazują rozmaite przykłady – jak choćby zastąpienie noszonych na co dzień okularów szkłami kontaktowymi. Przy ryzyku upadku z wysokości stwarzają jakoby mniejsze ryzyko potłuczenia i uszkodzenia oczu.

Kolejna okoliczność to stopień niepełnosprawności – przedsiębiorca musi wykazać, że „bryle” to sprzęt niezbędny w rehabilitacji i wykonywaniu codziennych czynności. Chcesz kupić okulary na firmę dla siebie? Specjaliści od księgowości i doradcy podatkowi radzą, by najpierw wystąpić o indywidualną interpretację podatkową.



Zobacz także:
Zobacz też:  Odkurzacz na firmę – koszty uzyskania przychodu
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Related Posts