Jak powinna postąpić osoba, która planuje sprzedaż mieszkania kupionego na firmę? Najwięcej wątpliwości pojawia się w związku z rozliczeniem podatkowym. Wielu przedsiębiorców szuka sposobu na to, by zbycie nieruchomości nie wiązało się z daniną dla fiskusa. Co mówią na ten temat przepisy?
Inwestowanie w nieruchomości – zalety
Zakup mieszkania na firmę to znakomita lokata kapitału. Oprócz tego, przedsiębiorca może amortyzować nieruchomość, a także odliczyć VAT nałożony przy jej zakupie. Taką możliwość ma tylko wtedy, gdy nieruchomość jest wykorzystywana do krótkoterminowego najmu, a nie do celów mieszkaniowych. Również kwestie amortyzacji ulegają zmianie – od 2023 roku żaden przedsiębiorca nie będzie mógł w ten sposób obniżyć podatku dochodowego. Co robić w sytuacji, kiedy zapadnie decyzja o sprzedaży mieszkania kupionego na firmę? Czy warto rozważyć inwestycję w garaże? O inwestycjach w garaże piszemy tutaj: https://magazyninwestora.pl/inwestycja-w-garaze
Sprzedaż mieszkania kupionego na firmę – czy zawsze trzeba płacić podatek?
Jeśli budynek lub lokal mieszkalny pełnił funkcję siedziby firmy, na pewno wpisano go do środków trwałych. Kiedy właściciel zechce sprzedać mieszkanie i rozliczyć transakcję w ramach działalności, wtedy uzyskana stawka będzie przychodem firmowym. Jednak ma również możliwość sprzedaży nieruchomości poza firmą. Przedsiębiorca może powołać się na art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o PIT. Według tego przepisu przychodem z działalności gospodarczej są odpłatne zbycia środków trwałych poza nieruchomościami mieszkalnymi, m.in. domami czy mieszkaniami. Zasady, o której mowa w art. 14, nie można zastosować w firmach zajmujących się obrotem nieruchomości.
Jaka jest odpowiedź urzędu skarbowego?
Urząd skarbowy wskazuje na inny przepis ustawy o podatku PIT. O rozliczaniu sprzedaży takiej nieruchomości mówi art. 10 ust. 1 pkt 8. Według niego, jeśli sprzedaż budynku mieszkalnego nastąpiła po upływie 5 lat od nabycia nieruchomości, wówczas nie ma konieczności zapłaty podatku. Mimo że tej zasady nie stosuje się do innych rozliczeń firmowych składników majątku, wyjątek stanowią właśnie nieruchomości mieszkalne wykorzystywane na potrzeby firmy. Sprawdź, na jakich zasadach odbywa się sprzedaż laptopa kupionego na firmę i innych środków ruchomych.
Sprzedaż innych środków trwałych
Zgodnie z art. 10 ustawy o PIT przychodów ze sprzedaży mieszkania wykorzystywanego przez firmę nie trzeba opodatkować (pod pewnymi warunkami). Co z odpłatnym zbyciem nieruchomości takich jak garaż? To odrębny środek trwały, od którego zbycia należy zapłacić podatek z tytułu działalności gospodarczej.
Sprzedaż mieszkania kupionego na firmę wymaga znajomości prawa podatkowego. Istnieją jednak przepisy, które ułatwiają życie podatnikom, o ile sprzedaj oni mieszkanie po upływie przynajmniej 5 lat od zakupu.
Zobacz także:
- Zakup mieszkania na firmę a VAT – co musisz wiedzieć?
- Zakup działki na firmę – najważniejsze kwestie
- Zakup na raty a faktura na firmę
- Zakup nieruchomości na firmę
- Zakup mieszkania na firmę